Saimme tehtäväksi jakopääremontin vuosimalliin 2004 Renault Meganeen. Asiakas valitti myös, että VVT-pyörä (Variable Valve Timing eli muuttuva venttiilin ajoitus) piti ääntä.
Aluksi otimme irti apulaitehihnat ja tuimme moottorin, jolloin saimme irroitettua jakopään puoleisen moottorin kannakkeen, jonka jälkeen pääsimme käsiksi jakohihnan suojiin.
|
Jakohihna näkyvissä |
Suojien jälkeen pääsimme käsiksi itse jakohihnaan. Ensiksi lukitsimme kampiakselin lukitustyökalulla, joka ruuvattiin lohkossa olevasta pultinreiästä niin, että se esti kampiakselin liikkumisen kampiakselin ollessa tietyssä asennossa. Nokka-akselit lukittiin niihin tarkoitetulla lukitustyökalulla. Työkalu asetettiin nokka-akselien vaihteiston puoleiseen päätyyn. Piirsimme myös varmistukseksi merkit nokkapyöriin ja kampiakselin pyörään.
|
Nokka- akseleiden lukitustyökalu |
Löysäsimme kiristimen ja otimme jakohihnan pois. Vaihdoimme vesipumpun ja kiristimen uusiin.
Vaihdoimme myös VVT-pyörän, joka oli imunokka-akselissa.
|
Vesipumppu irti |
|
VVT-pyörä
|
|
Imunokka-akselin hihnapyörä eli VVT-pyörä irti. |
Sitten vain uusi hihna paikalleen, lukitustyökalut pois ja moottoria käsin pyörittelemään testataksemme onko jako kunnossa.
|
Moottorin pyörittämistä käsin. |
Kun jako oli kunnossa, kokosimme auton takaisin kasaan ja vaihdoimme samalla autoon autoon talvirenkaat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti