tiistai 23. huhtikuuta 2013

Nokka-akselin hammashihnan vaihto

Tämän harjoitustyön tarkoituksena oli vaihtaa nokka-akselin hammashihnan vaihto Volvon B4204T moottoriin.

Työn aloitin tutkimalla moottoria ja mitä työkaluja tarvitsen. Ensiksi olisi pitänyt lukea joko ibookista vaihto tai autodatasta Volvon omat ohjeet vaihtoon, valitsin ibookista (luultavasti samantyyppiset ohjeet)

Tässä koulumme kyseinen moottori (kaksi sylinterinen)
Apulaitehihna löysätään vääntämällä jousikuormetteista kiristäjää kiristysrullan ruuvikannasta myötäpäivään, käytin apuna räikkää. Tässä kohdassa oli varottava etteivät sormet jää hihnan ja hihnapyörän väliin puristukseen.




Moottori ilman hihnaa.

Moottorista irroitetun hihnn kunto tarkastetaan, onko siinä halkeamia ja kumin pitää olla kimmoisa. Myös tarkastetaan hihnapyörien kunto, pinnat ja reunat pitää olla suoria ja ehjiä, myös tarkastetaan laakeroinnit ja varmistetaan että laakerit pyörivät äänettömästi ja niissä ei liiallista välystä. Tarkistin myös vesipumpun kunnon ottamalla sen irti.

Tämän jälkeen laitoin hihnan takaisin paikoilleen, kiristin kiristäjästä hihnan oikeeseen tiukkuuteen (sillain että hihna ei hirveästi ole löysällä. Sen jälkeen pyöritin kampiakselia jaksi kierrosta ja tarkistin että kohdistusmerkit ovat kohdakkain.

Hammashihnan vaihtoväliksi suositellaan 50 000 - 160 000km. Yleensä auton huoltokirjasta löytyy vastaus.









Kohdistusmerkit kohdillaan, ylhäällä pieni merkki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti