tiistai 20. toukokuuta 2014

Latauksen virtapiiri & mittaukset

Harjoitus 2


Harjoitusauto Citroen C5 laturi

  • Latauksen virtapiiri 
Kun sytytysvirta laitetaan päälle, virtalukolta lähtee herätevirta, joka magnetoi laturin sakaranaparoottorin. Kun auto käynnistetään ja laturia pyöritetään, akulta tuodaan virtaa staattorikäämille laturin hiilien kautta joka pyörivän sakaranaparoottorin kanssa luo vaihtovirtaa joka varastoituu laturin ulommalle käämille. Vaihtovirta muutetaan tasavirraksi laturin diodisillalla. Tämän jälkeen virta lähtee laturilta sähkölaitteille käytettäväksi.




  • Mittaukset


Akulta tuleva magnetointijännite magnetisoi sakaranaparoottorin. Magnetointijännite mitataan asettamalla yleismittarin toinen mittapää laturiin menevään liittimeen, ja toinen mittapää akun miinusnavalle.
Autolle täytyy laittaa virrat päälle.



Latausvirta mitataan laittamalla virtapihdit laturilta lähtevän pluskaapelin ympärille.
Mittatuloksiemme keskiarvoksi tuli noin 10A.

Akun lepojännite mitataan akun navoista, silloin kun auto ei ole käynnissä.
Laturin toimiessa suurella teholla akun jännite on suurempi kuin laturin toimiessa pienellä teholla.
Laturi toimii suurella teholla, kun kuormitus on suuri. Akun lepojännite mitatessamme oli 12,22V, isolla kuormituksella mittatulos oli 14,03V ja pienellä kuormituksella tulokseksi muodostui 14,14V.

Laturille menevän plusmerkkisen johdon pää.



Plusmerkkinen jännitehäviö mitataan laittamalla yleismittarin toinen mittapää akun plusnavalle ja toinen pää laturille kulkevan plusjohdon päähän. Miinusmerkkinen jännitehäviö puolestaan mitataan laittamalla yleismittarin toinen pää miinusnavalle ja toinen pää laturin runkoon. Harjoitusautomme plusmerkkinen jännitehäviö oli 0,9V ja miinusmerkkinen jännitehäviö 0,063V



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti