Harjoitusauto Citroen C5 laturi
- Latauksen virtapiiri
- Mittaukset
Akulta tuleva magnetointijännite magnetisoi sakaranaparoottorin. Magnetointijännite mitataan asettamalla yleismittarin toinen mittapää laturiin menevään liittimeen, ja toinen mittapää akun miinusnavalle.
Autolle täytyy laittaa virrat päälle.
Latausvirta mitataan laittamalla virtapihdit laturilta lähtevän pluskaapelin ympärille.
Mittatuloksiemme keskiarvoksi tuli noin 10A.
Akun lepojännite mitataan akun navoista, silloin kun auto ei ole käynnissä.
Laturin toimiessa suurella teholla akun jännite on suurempi kuin laturin toimiessa pienellä teholla.
Laturi toimii suurella teholla, kun kuormitus on suuri. Akun lepojännite mitatessamme oli 12,22V, isolla kuormituksella mittatulos oli 14,03V ja pienellä kuormituksella tulokseksi muodostui 14,14V.
Autolle täytyy laittaa virrat päälle.
Latausvirta mitataan laittamalla virtapihdit laturilta lähtevän pluskaapelin ympärille.
Mittatuloksiemme keskiarvoksi tuli noin 10A.
Akun lepojännite mitataan akun navoista, silloin kun auto ei ole käynnissä.
Laturin toimiessa suurella teholla akun jännite on suurempi kuin laturin toimiessa pienellä teholla.
Laturi toimii suurella teholla, kun kuormitus on suuri. Akun lepojännite mitatessamme oli 12,22V, isolla kuormituksella mittatulos oli 14,03V ja pienellä kuormituksella tulokseksi muodostui 14,14V.
![]() |
Laturille menevän plusmerkkisen johdon pää. |
Plusmerkkinen jännitehäviö mitataan laittamalla yleismittarin toinen mittapää akun plusnavalle ja toinen pää laturille kulkevan plusjohdon päähän. Miinusmerkkinen jännitehäviö puolestaan mitataan laittamalla yleismittarin toinen pää miinusnavalle ja toinen pää laturin runkoon. Harjoitusautomme plusmerkkinen jännitehäviö oli 0,9V ja miinusmerkkinen jännitehäviö 0,063V
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti